Tuesday, August 3, 2010

Seniority part II

memang i am totally against seniority. tapi dalam satuuuu je situation yang aku sokong gile seniority ; ADIK BERADIK.

sebab adik2 aku semua berperangai seperti hantu. memasing struggle je panggil aku 'akak' tapiiiii kalau datang diorang punya perangai hantu tuuu, kau 'akak' ke 'kak long' ke 'kak ngah' ke 'nenek' ke ape semua tu takde makna lagi. dengan serta merta terus bantai 'aku-kau'.

aku kalau marah diorang ni, mimpi la diorang nak takut. time kecik2 dulu diorang takut la sampai nangis2, tapi lepas tu aku nangis 2 kali ganda lagi kuat sebab nanti diorang report kat mak aku, mak aku hentam aku balik walaupon aku innocent 120%. sekarang ni mimpi la diorang nak nangis, silap2 aku yang nangis sebab stress marah2 tapi diorang tak takut.

kitorang kalau gaduh, 1st step adalah gaduh mulut. ingat diorang ade tapis2 ke gaduh mulut dengan aku yang bergelar kakak ni? takde punya. walaupun time kat class bahasa diorang bantai tido atau pun karangan diorang buat asal boleh, tapi kosa kata diorang bila menyumpah seranah, bole la dikatekan setanding dengan aku. stress okay gaduh mulut ngan budak kecik ni, padahal yang paling muda tu beza umur ngan aku 10 tahun gak, tapi bila memasing masuk hantu, tak semena-mena rasa cam sebaya je sumeee sebab sume cam laser je mulut kalah azwan ali youuu!

next step kepada pergaduhan kami ialah penggunaan fizikal. haa, ini depends. ada banyak jenis ; sepak, tarik rambut, lempang, baling barang dan sebagainya. tumbuk je tak pnah lagi sebab cuak je nak tumbuk, kalau bukan mata dia yang lebam takut tangan aku yang bengkok. bayangkan adik ngan kakak bersepak-sepakan? atau bertarik-tarik rambut? adik korang ada perangai camni? ke adik aku je?

yang paling aku takkan lupa sampai mati ada this one time aku gaduh dasyat gila ngan aisyah in the car. memang gaduh serious ar ni, bengang sangat sampai tarik2 rambut while i was driving. boleh? aku ingat la dia pun pandai pakai otak tkdenya nak tarik rambut aku balik sebab aku tengah drive, mane leh tarik rambut orang tgh drive, nanti ganggu konsentrasi, tapiiiii, aku rasa dalam otak dia "takpe kakak aku terer je drive so apa ada hal aku tarik rambut dia time tgh drive" maka berlakukan episodes of tarik menarik rambut between me and aisyah dalam kereta, and yes, aku terus je drive. bodoh siot. padahal gaduh sebab memasing berkira tak nak keluar kereta belikan air soya untuk berbuka. last2 ape pun tak dapat.

see, diorang apa ada hal aku ni kakak ke ape ke janji lepas. and we don't usually say sorry, selalu baik sendiri je. tau tau je esok lusa dah boleh gelak sama-sama balik. aku tak pernah la simpan sangat benda-benda ni dalam hati. sebab adik beradik pun kan, kau nak gaduh lama-lama pun tak berbaloi, esok lusa kau panggil aku jugak mintak tolong. kekadang tu baru gaduh kaw-kaw tak sampai sejam, tetiba carik aku mintak tolong hantar pegi rumah kawan. perrrgghh hangen tak hangen. aku nak tak nak kena la layan kan, kalau tak mak aku pulak yang bising. tapi ade je time aku paksa bebudak ni mintak maaf kat aku. ahahaa. tatau la if it still work now? dah lama pulak tak gaduh ngan diorang sejak duduk india nih. wahaha.

so, kan best kalau boleh praktikkan seniority within adik-beradik especially kalau adik-adik anda memang berperangai seperti hantu jebon sebab having these kids as my adik adalah contributory factor kepada kehidupan yang lebih stress dan stress dan stress.

if there's really such thing as seniority in siblings, kehidupan akan menjadi lebih tenang dan aman damai.

No comments: