Wednesday, August 18, 2010

Stress belajar? Stress bercinta? Stress berkawan?

Budak sekolah rendah pun reti stress bila cikgu bagi homework math tambah tolak berlambak2, ape lagi aku yang sedang belajar medic dekat negara tak senonoh ni. Tapi time kecik2 dulu aku tak stress sebab kalau ada homework aku buat2 tidur awal lepas tu pagi tu time nak pergi sekolah agama buat2 menggelupur ngadu kat mak aku kate aku tertidur awal homework tak siap lagi, so mak aku pun memberikan bantuan kemanusiaan berupa pertolongan menyiapkan homework math aku. Bangga mak aku ada anak camni -_-"

Lately ade je benda yang nak kasi aku stress. Stress aku merangkumi financial, relationship, friendship and deal ngan keling durjana errgghh tanak cakap pasal keling nanti aku rasa nak pulas puting sekor2 smpai tercabut. Kan dah ada unsur2 stress di situ. So anyway, here are some things that I usually do to kiss the stress away.

  1. Nangis sampai mata lebam2 lepas tu tidur. This is the simplest thing I could do to let the burden out of myself. Bunyi macam budak gedik yang cengeng sikit2 nak nangis but cengeng tak cengeng, to me, crying is like a defense mechanism. Allah bagi nikmat nangis tu utk legakan hati yang sakit. Tapi in return, aku akan dapat kepala yang pening sebab nangis banyak sangat. Bile dah pening, ape lagi, tidur la. Haha but dun worry, I dun usually cry in front of others. Nangis senyap2 sorang2 sudeyh.
  2. Shopping macam orang kaya. When you're able to grab anything and everything atau dalam erti kata lain, beli je semua benda macam kau bini Donald Trump, sumpah boleh buat kau lupa semua mat mat durjana yang sakitkan hati kau, atau kawan2 yang perangai macam cilakas. I can shop from sun to sun, balik rumah terus senyum lebar, tiada lagi air mata tiada lagi lagu2 sayu menemani hari-hariku. Tapi andaikata anda stress disebabkan masalah kewangan, maka this method is not a valid way to kiss away your stress. Tambah stress ade la kak.
  3. Chocolates and all sorts of junkfood. I'm not really sure in what way does the chocolates help to alleviate my burden but I would really end up spending so much on chocs and other junkies when I'm down. Serious wei, time kat KMS dulu, kalau aku stress, habis chocolate kat ko-op tu aku rembat lepas tu kunyah choc sampai lebam. Kat sini, kalau nampak aku tetiba beli Ferrero Rocher yg besar tu, memang sah sah la aku tengah stress. Yang sakitnya, kadar kelenyapan choc adalah sepantas kilat. Ferrero Rocher mahal kottt, tapi tu je choc yang aku lalu nak telan kalau kat India ni. What to do? Crunchie mane ade jual kat sini. Ni crunchie yang little dinosour kasi sebulan yang lepas. Sekotak okay dia bagi. Ada la dalam 24 batang. 2 weeks dah habis. Tu pon paksa diri gak nak spacing rate of crunchie consumption. Kalau tak, mau habis dalam masa 5 hari.
  4. Karaoke/clubbing/sewaktu dengannya. India mane ade karaoke huhu, tapi apa ada hal, kunci bilik, bukak lagu kuat2 and then get the party started. Sorang pun sorang lah. Consider that as my own private party haha. Hey, I can still have fun on my own okay.
  5. Drive laju2. It's a bad habit. I think I got this from abah. I remember my dad pernah drive laju gila babi sebab time tu tengah mengamuk ngan anak kesayangan dia ni,aku la.Cuak siottt! But I end up with the same habit. Nanti kan time drive laju2 tu, I'd wish I meet with an accident, masuk hospital sampai semua orang yang buat aku stress tu menyesal gila terus taubat tanak kasi aku stress dah. Tapi so far, kalau agak2 aku dah nak tercium bontot kereta lain, aku brake gak utk selamatkan nyawa sendiri. Haha drama sket. Tapi kalau kat India, mimpi ar nak speeding, kau baru speeding tak sampai seminit dah ade auto bawak 10km/hour kat fast lane, buat tambah stress gua ade la kalo camni. Lagi2 ferrari aku lately agak sentimental sket, suke nak merajuk ngan aku. Haihhh, baru ku tahu erti kepayahan membela kereta. Boyfriend aku pun tak senti camni
  6. Peaceful place. Secluded beach adalah the most effective place for me to forget all the stress in the world. My dad kalau bawak kitorang pegi laut, mesti dok risau aku hilang sebab aku suka nak hilang tiba2 dekat pantai. Saje je, sentimental sorang2 sket. Tapi nama pun duduk tengah bandar, banyak demand aku nak carik laut everytime aku stress. So contoh tempat yang lebih relevan dgn my situation is rooftop my apartment kalau dekat India. Kalau dekat Malaysia, I usually pergi lepak dekat this one bukit, not Bukit Beruk k (budak Shah Alam tau la kat mana) or kalau tkde kereta sangat, lepak celup kaki dalam kolam ikan kat rumah aku sambil cakap2 dengan ikan. The first pic ni is at my own little sweet escape, dekat rumah sendiri mengadap kolam ikan and cakap dengan ikan sorang2. The 2nd pic was taken when I was in Colombo. Cewah cam glamour je kan. Colombo tu Sri Lanka la kak.
  7. Sharing is caring. Of course, aku bukan jenis yang simpan all my problem to myself. I usually cerita dekat my besties and boyfriend. Ala I know cam annoying je nak layan my sentimental tapiiiiiii, tak kira, korang layan gak. Haha. Paling rare occasion, and if I do it means aku memang stress yang amat sangat, is to share it with my mom. Tapi tengok season gak, kekadang mak aku ni leh je bagi her words of wisdom, memang aku leh lega la after that, tapi kalau kena words of wisdom tu nak nyalahkan aku je keje, bertambah2 la stress aku. Haha ni susah ade mak unpredictable ni. Dahla garang cam askar. Tapi memang takdenye aku nak cite problem kat my dad (except problem kete and duit ar) sebab my dad adalah orang yang paling tak reti menenteramkan orang lain. Dia dengar problem kau pun dah cukup bagus, selalunya dia tertidur atau buat2 bz ngan benda lain bila dengar aku mengadu domba -_-"
Tapi whatever it is, lepas dah puas release tension, lepas dah puas sumpah seranah, lepas dah puas bersentimental, always remember, stress is a tool that helps you be a better person. Stress prepares you for the worst. It's okay la nak menggelupur release tension la, nangis sampai lebam la, but in the end, move on la weiii.

Hehe pandainye aku cakap. Semoga stress management aku improve lepas ni. Amin ;p

No comments: